KunnskapSe flere artikler

Vinterdekk til elbiler – dette bør du vite

Er elbiler annerledes når det kommer til vinterdekk? Svaret er: Delvis. Elbileiere må blant annet ha begrepet ‘load index’ i tankene når det kommer til vinterkjøring og tilhørende dekkvalg.

Uansett hva man synes om den, er det ikke noe å diskutere at Hummer H2 med en vekt på 6614 pund (omtrent tre tonn) tilhører tungvektsklassen av biler. Med de nye elektriske versjonene kan du legge til 50%. Den veier 9046 pund (ca. 4,5 tonn – krever derfor førerkort for en liten lastebil i Norge), men klarer likevel å nå fra 0 til 100 km/t på omtrent tre sekunder.

Det er en ytelse som stiller store krav til dekkene.

Hummeren er ekstrem, men den er ikke alene når det kommer til utfordringer som elbiler kan ha med dekk – særlig om vinteren. De er ofte tyngre enn tradisjonelle biler, har en annen vektfordeling, og høyere ytelse.

Dreiemoment og akselerasjon som setter så godt som alle bensindrevne biler til veggs kan legge ekstra trykk på dekkene. Vekten og vektfordelingen, med hoveddelen av batterivekten ofte plassert over bakdekkene, kan føre til mer og ujevn dekkslitasje.

Men sliter elbiler så uunngåelig mer på dekkene? Og er det noe annet du må være oppmerksom på når det gjelder elbiler og vinterdekk?

Vi dykker ned i detaljene nedenfor, men det korte svaret er nei til det første og ja til det andre.

Sjekkliste til dekkvalg
Avhengig av hvilken elbil du har, vil det være spesielle ting å huske på når det gjelder kjøp og montering av vinterdekk. For eksempel for dekk- og felgstørrelse, eller montering.

Uansett hvilken bil du har, er det imidlertid også fellestrekk.

En av dem er «load index» (grovt oversatt til lastekapasitet), som forteller hvor mye vekt et dekk kan håndtere ved maksimalt trykk. Tallet fremgår blant annet i listen over tall og bokstaver du finner på ytterkanten av praktisk talt alle dekk (du kan lese mer her om hva alt betyr).

Et grovt estimat på hvilken load index som er minimum for bilen din, er å ta kjøretøyets bruttovekt og dele med fire – eller beregne omvendt. For eksempel, hvis et dekk har en load index på 80, kan det bære 450 kg (ved maksimalt lufttrykk). Multipliser det med fire, så har du dekk som kan bære maksimalt 1800 kg. De aller fleste elbiler trenger dekk som har en load index fra 90 og oppover. Du kan se en komplett tabell her.

Vekten på din elektriske bil påvirker bremselengden. Spesielt under glatte forhold. Det finnes en rekke dekk på markedet som er designet med tanke på elbiler, og for å minimere den ekstra bremselengden. Dette kan føre til høyere kostnader, men hvis du ofte kjører i høye hastigheter, kan det med fordel vurderes.

Den samme situasjonen gjelder når det kommer til rullemotstand. Det kan være ekstra viktig for elbiler, ettersom lavere rullemotstand gir flere kilometer per lading – og batteriet tømmes raskere om vinteren. Hvor viktig faktor det er i dine betraktninger, avhenger av hvor langt du kjører per dag.

I forlengelse av det ovennevnte er vår generelle anbefaling at du først og fremst baserer valget ut i fra dine spesifikke kjøreforhold.

Elbiler, dekkslitasje og vintervær
Et av de store valgene rundt vinterdekk er når det er best å bytte. Å skifte ut for tidlig kan slite dekkene unødvendig, og samtidig resultere i mer bråkete kjøring.

Noen kan til og med vurdere om helårsdekk er nok i Norge. Selv om det ikke er et lovkrav med vinterdekk, er det mange grunner til å investere i dem – både for din egen og andres sikkerhet. Spesielt hvis du bruker bilen mye om vinteren, eller kjører på veier som er mindre vedlikeholdte, er det god grunn til å investere i vinterdekk og felger.

Men det er ikke billig, og før du finner frem kalkulatoren og årsbudsjettene, er det behov for klarhet om hvor lenge vinterdekk kan holde.

Her kommer vi inn på en bredere argumentasjon om elbiler og dekkslitasje, som kan diskuteres frem og tilbake. Noen ganger får elbiler mye kritikk for at de sliter langt mer på dekkene enn sine bensindrevne venner.

Forbrukerbladet Think melder i en artikkel at elbiler kan slite opptil 30% raskere på dekkene enn bensinbiler. Men det er ikke alle som deler denne holdningen. For eksempel sier Mikko Liukkula, som er utviklingssjef hos dekkprodusenten Nokia Tyres, at det motsatte er sant.

«På min Tesla slet 12.000 kilometer kjøring i vinter langt mindre enn en millimeter på vinterdekkene,» sier han.

Han forklarer at årsaken blant annet er at moderne elbiler har god kontroll over trekkraften og dermed begrenser slitasje.

Som det også kan sees av denne listen med kommentarer fra elbileiere, er sannheten sannsynligvis at det avhenger av riktig stell av dekk og hvordan man kjører.

Konstante harde akselerasjoner vil slite på dekkene, og hvis bilen ikke har firehjulstrekk, vil det være en forskjell mellom trekkraften og de fritt roterende dekkene. En god tommelfingerregel er at du bør skifte dekk når sliteforskjellen overstiger to millimeter. Å gjøre dette en gang i løpet av vinteren vil være tilstrekkelig for de aller fleste. Samtidig vil det være lurt å holde et godt øye med det optimale dekktrykket, som vil hjelpe enormt på både slitasjeminimering og maksimal avstand.

Med disse rådene i hodet, vil vi påstå at du kan kjøre trygt, komfortabelt og ikke minst langt med vinterdekk på elbilen din.